Mai pe șestache, în aburi de sarmale și zgomot de clopoței, Ministerul Educației a decis, în decembrie 2022, prin două OM (6.447 din 22 decembrie 2022 și 6.457 din 22 decembrie 2022), să generalizeze MATE (mecanismul de avertizare timpurie în privința abandonului școlar). Am mai scris despre PNRAS și MATE, cu probleme de consistență internă și metodologice: întrebările puse acum mai bine de un an (https://serbaniosifescu.ro/2022/01/10/pnrr-pnras-si-mate/ ) au rămas fără răspuns. S-au dat granturi școlilor să implementeze PNRAS (cu efecte încă neștiute) și, de anul acesta, MATE se extinde la nivelul învățământului primar și se generalizează în tot sistemul!
Cum anume? Pe genunchi, ca de obicei!
Iată un exemplu: ISMB trimite în școli, pe 25 aprilie, o adresă prin care se cere crearea de conturi în modulul MATE din SIIIR până pe 28 aprilie și introducerea datelor, de către TOȚI învățătorii și diriginții, până pe 15 mai.
Resurse suplimentare și sprijin de la ME și inspectorate (obligatorii, conform OM menționate)? Informare prealabilă, materiale de studiu, discuții în școli despre MATE? Formare (din timp, nu pompieristic, cum preconizează ISMB) pentru informaticieni, directori și cei care produc și introduc datele? Monitorizarea școlilor, pentru a vedea dacă sunt pregătite pentru această activitate? Canci! Reacția din școli: Oare ce mai vor ăștia de la noi?
În schimb, sarcini suplimentare (muncă neplătită) pentru: înțelegerea cerințelor (anumite fraze din instrucțiuni și așa-zisele manuale trebuie citite de mai multe ori pentru a fi înțelese), crearea conturilor, introducerea datelor inițiale, aplicarea instrumentelor pentru identificare elevilor în risc de abandon școlar, colectarea, prelucrarea și introducerea în modulul SIIIR a datelor obținute, crearea ”dosarelor de caz” (!!), documentarea intervențiilor ulterioare și a monitorizării lor, activitatea din comisia de la nivelul școlii (altă comisie, deci, constituită conform Art. 5, OM 6.457 din 22 decembrie 2022, peste cele existente), cu planuri de acțiune etc. etc. etc.
Și, bomboana de pe colivă, cele mai lovite vor fi tot școlile cele mai defavorizate, cu un număr mare de elevi care trebuie înregistrați, urmăriți, ajutați, unde există deficit de personal, resurse puține și sprijin inexistent. Că școlile de fițe, dătătoare de olimpici, scapă ușor din simplul motiv că nu au (sau au foarte puțini) elevi în risc de abandon școlar. Fie, pur și simplu, în cartierele respective locuiesc numai familii fără probleme, fie au avut grijă să scape de ei, pardon, să-i ”convingă” să se ducă la alte școli, ”pentru că la noi nu vor face față cerințelor”.
Apropo: domnilor și doamnelor miniștri și foști miniștri ai educației, unde este debirocratizarea promisă de FIECARE dintre dumneavoastră? Mai ales acum, când ARACIP a devenit cățeluș cuminte, pe cine mai aruncați vina pentru birocratizarea învățământului?