Sunt întrebat dacă am fost / ce părere am despre ”Dare to learn”, ”cel mai tare eveniment din Europa dedicat educației” (cu nuanțe comerciale și cu multă reclamă pentru sponsori și organizatori, de altfel). Nu, nu am fost, pentru că 1. evit cât pot astfel de...
Categorii:
Postări:
Oengeul ca stat (2): aristocrația oengistică
În continuarea postării anterioare: mai constat că tentativele unor organizații ale societății civile de a deveni stat chiar au avut succes. De circa un deceniu, s-a cristalizat o ”aristocrație” oengistică în educație. Este vorba de un număr mic de ONG, care apar...
Din nou despre societatea civilă: oengeul ca stat
Tot mai des văd cum societatea civilă, exasperată (probabil) de neputința și nesimțirea statului față de problemele cetățeanului de rând, încearcă să îi ia locul: construiește spitale și grădinițe, dotează școli și maternități, face (câte un metru de) autostradă,...
Tăiem hârtii? Nu, adăugăm!
Până în 2021, ARACIP era ”vinovatul de serviciu” pentru birocratizarea educației. Acum, la trei ani după ce ME a scăpat (prin demiteri ilegale) de conducerea ARACIP, s-a schimbat, oare, ceva? Se pare că nu. Dau, ca exemplu, Metodologia privind portofoliul educațional...
Unde (nu) ne aflăm în discuția educațională actuală
Am distribuit, recent, discuțiile din cadrul conferinței ”Learning in a changing world. Evidence, innovation and creative thinking in education” (18 —19 June 2024, OECD, Paris). Prezentările și discuțiile din cadrul conferinței, care s-au adăugat lecturilor din...
Marele fâssss, în formă continuată
Știu din cărți, de la profesorii mei și din experiență, că o reformă există când schimbă ceva în relația educațională fundamentală, cea dintre profesor și elev. Când a debutat ”România Educată”, am zis că o strategie de țară, un proiect ”de suflet” al Președintelui,...
Educație și gândire critică: luați, de aici, cu ideologie
Îmi place discuția pe concepte, dar nu cea prin care sunt promovate, ca adevăruri absolute (deci libere de ideologie), aserțiuni vădit ideologice. De exemplu, unii termeni sunt nomina odiosa, la modul absolut, doar pentru că ar putea reflecta o ideologie cu care unii...
Tot cârpim, cârpim, cârpim…
Toate recomandările din recentul raport OECD (https://www.edu.ro/sites/default/files/Romanian_Technical%20report_4.03.2024.pdf ) sunt OK, dar, după părerea mea, vor fi numai paliative, întrucât noile legi au un viciu fundamental de construcție instituțională. Așa cum...
Pledoarie pentru ieșirea din bulă
Când nu am ce face (cam jumătate din timp), citesc. Sau asist (mai ales asincron, din comoditate) la discuții. Ultima: Cafeneaua Filosofică Nr. 102 (v. linkul: 2 ore și 10 minute de discuții foarte interesante). Câteva concluzii personale: 1. Se confirmă, din nou, ce...
Din nou, despre homeschooling
La fel ca în cazul consumului de droguri, și în cazul homeschooling-ului statul român preferă soluția bâtei (comodă, pe termen scurt, dar care amplifică problema, pe termen lung), în locul dialogului și reglementării. Tema revine, periodic, în atenția publică, pentru...
”Dezvoltare personală”. Oare?
Multe programe de așa-zisă ”dezvoltare personala”, care-și fac reclamă prin social media (și care, se pare, au și succes), chiar când nu sunt impostură crasă, sunt centrate pe (presupuse) strategii de ”coping”, care ar trebui să te ajute să faci față factorilor...
Nevoia de alfabetizare statistică
Oamenii sunt ușor de manipulat când sunt analfabeți, dar și când sunt alfabetizați parțial – adică în momentul în care începi să știi câte ceva, crezi că le știi pe toate, dar mai ai multe de învățat (și nu știi asta). Iată un exemplu în care, sub o aparentă...
Tulburarea apelor: statul și societatea ”civilă”
Am fost, toată viața, om al sistemului (nu politician, să ne înțelegem), greșeala mea fundamentală fiind credința că pot schimba ceva în sistem, din interior - inclusiv criticând pe ici și pe colea. Cu mintea de acum, aș alege, poate, altă cale, dar nu mă erijez, la...
Cazul Ursu: din nou despre eșecul istoric al statului român
Alt simptom (al nu știu câtelea) al eșecului istoric al statului român îl reprezintă incapacitatea și/sau lipsa de voință de a recunoaște, legal, regimul comunist ca fiind criminal, în ansamblul lui, așa cum a fost recunoscut cel fascist/nazist. Cum spune și Sorin...
Despre ”starea de bine” – cu ceva studii în spate
Relația dintre starea de bine și eficacitate la locul de muncă și în școală Eficacitatea și starea de bine la locul de muncă, gândite în complementaritate, pot avea efecte de întărire reciprocă: ești mai eficient dacă te simți bine, iar eficiența sporită și, mai ales,...
Ce-i de făcut?
După părerea mea, problemele din centrele pentru vârstnici și persoanele cu dizabilități nu țin de legislație, ci de aplicarea ei și, mai ales, țin de de monitorizare și control. Aici e nevoie de ruperea pisicii, un nou sistem de licențiere / acreditare, de...
Dubito, ergo cogito
Când lansăm o idee de politică publică trebuie să răspundem la trei întrebări fundamentale: Cum stăm? – ”starea de fapt” - aici toată lumea e expertă și își dă cu părerea. De unde știm cum stăm? – date care demonstrează starea de fapt - aici începem să bâjbâim:...
Evaluarea profesorilor exclusiv pe bază de merit: o imposibilitate practică
Când este adus în discuție un subiect privind educația, ar fi bine să vedem și ce spun rezultatele cercetărilor și analizele impactului politicilor publice similare, făcute la noi sau pe la alții: omul inteligent învață și din greșelile altora. Numai prostul le știe...