Un ”reputat” istoric, fost ministru de externe (care a trebuit să plece pentru că a spus, în 2007, că o anumită etnie, care ne face de rușine, ar trebui să meargă în Egipt, acolo de unde a venit), acum comentator ”șaorma cu de toate” la un post de televiziune (că doar...
Categorii:
Postări:
Gaudeamus?
Nu știu dacă trebuie să ne bucurăm sau nu: la o primă vedere, noile planuri cadru pentru liceu, atât de mult așteptate, sunt cu un pas (un sfert, o jumătate de pas) înainte, cel puțin ca intenție. In principiu, e bine. Dar noi nu trăim în principiu, ci într-o anumita...
Soluții false și ”vinovați de serviciu”
Se reia, periodic, la fiecare ciclu electoral, atacul împotriva ”bugetarilor” – adică se insinuează că profesorii, personalul medical, polițiștii și militarii, cei care lucrează la protecția copiilor și a altor persoane vulnerabile, funcționarii din primării și de la...
”Bine pentru toți” nu înseamnă ”bine pentru fiecare”
Se tot rostogolește imaginea care arată evoluția indicatorilor macro-economici (PIB, salarii, exporturi etc.) din 2003 încoace. Așa e, cel mai bun lucru care ni s-a întâmplat a fost integrarea în UE. Incontestabil, ne merge mai bine acum decât acum 20 de ani. Un fost...
Aceeași Mărie cu aceeași pălărie
Din 2008, de când a început implementarea faimosului POS-DRU, am cheltuit miliarde de Euro pe educație. Toate proiectele scrise și finanțate erau pline de vorbe frumoase despre valori europene, democrație, libertate și alte bla-blauri, scrise să dea bine, dar rareori...
Sociopatia distruge omeni(re)a
Citind niște articole articol despre cauzele autismului (care nu se știu – se bănuiește un amestec de cauze genetice și sociale), pe fondul creșterii alarmante și rapide a cazurilor de TSA în ultimele decenii, am reconsiderat și revenit la fundamentele educației și...
În răspăr
Sunt întrebat dacă am fost / ce părere am despre ”Dare to learn”, ”cel mai tare eveniment din Europa dedicat educației” (cu nuanțe comerciale și cu multă reclamă pentru sponsori și organizatori, de altfel). Nu, nu am fost, pentru că 1. evit cât pot astfel de...
Oengeul ca stat (2): aristocrația oengistică
În continuarea postării anterioare: mai constat că tentativele unor organizații ale societății civile de a deveni stat chiar au avut succes. De circa un deceniu, s-a cristalizat o ”aristocrație” oengistică în educație. Este vorba de un număr mic de ONG, care apar...
Din nou despre societatea civilă: oengeul ca stat
Tot mai des văd cum societatea civilă, exasperată (probabil) de neputința și nesimțirea statului față de problemele cetățeanului de rând, încearcă să îi ia locul: construiește spitale și grădinițe, dotează școli și maternități, face (câte un metru de) autostradă,...
Tăiem hârtii? Nu, adăugăm!
Până în 2021, ARACIP era ”vinovatul de serviciu” pentru birocratizarea educației. Acum, la trei ani după ce ME a scăpat (prin demiteri ilegale) de conducerea ARACIP, s-a schimbat, oare, ceva? Se pare că nu. Dau, ca exemplu, Metodologia privind portofoliul educațional...
Unde (nu) ne aflăm în discuția educațională actuală
Am distribuit, recent, discuțiile din cadrul conferinței ”Learning in a changing world. Evidence, innovation and creative thinking in education” (18 —19 June 2024, OECD, Paris). Prezentările și discuțiile din cadrul conferinței, care s-au adăugat lecturilor din...
Marele fâssss, în formă continuată
Știu din cărți, de la profesorii mei și din experiență, că o reformă există când schimbă ceva în relația educațională fundamentală, cea dintre profesor și elev. Când a debutat ”România Educată”, am zis că o strategie de țară, un proiect ”de suflet” al Președintelui,...
Educație și gândire critică: luați, de aici, cu ideologie
Îmi place discuția pe concepte, dar nu cea prin care sunt promovate, ca adevăruri absolute (deci libere de ideologie), aserțiuni vădit ideologice. De exemplu, unii termeni sunt nomina odiosa, la modul absolut, doar pentru că ar putea reflecta o ideologie cu care unii...
Tot cârpim, cârpim, cârpim…
Toate recomandările din recentul raport OECD (https://www.edu.ro/sites/default/files/Romanian_Technical%20report_4.03.2024.pdf ) sunt OK, dar, după părerea mea, vor fi numai paliative, întrucât noile legi au un viciu fundamental de construcție instituțională. Așa cum...
Pledoarie pentru ieșirea din bulă
Când nu am ce face (cam jumătate din timp), citesc. Sau asist (mai ales asincron, din comoditate) la discuții. Ultima: Cafeneaua Filosofică Nr. 102 (v. linkul: 2 ore și 10 minute de discuții foarte interesante). Câteva concluzii personale: 1. Se confirmă, din nou, ce...
Din nou, despre homeschooling
La fel ca în cazul consumului de droguri, și în cazul homeschooling-ului statul român preferă soluția bâtei (comodă, pe termen scurt, dar care amplifică problema, pe termen lung), în locul dialogului și reglementării. Tema revine, periodic, în atenția publică, pentru...
”Dezvoltare personală”. Oare?
Multe programe de așa-zisă ”dezvoltare personala”, care-și fac reclamă prin social media (și care, se pare, au și succes), chiar când nu sunt impostură crasă, sunt centrate pe (presupuse) strategii de ”coping”, care ar trebui să te ajute să faci față factorilor...
Nevoia de alfabetizare statistică
Oamenii sunt ușor de manipulat când sunt analfabeți, dar și când sunt alfabetizați parțial – adică în momentul în care începi să știi câte ceva, crezi că le știi pe toate, dar mai ai multe de învățat (și nu știi asta). Iată un exemplu în care, sub o aparentă...