Așa cum spuneam într-o postare anterioară, ce se întâmplă, acum, în școală, este furtuna perfectă: schimbări făcute cu picioarele (din punct de vedere managerial și al relațiilor publice) combinate cu un sistem școlar ultra-conservator, care se opune, cu înverșunare,...
Categorii:
Postări:
Alt elefant în încăpere
Acolo unde educația a eșuat, a înflorit legionarismul naționalist și ortodoxist: harta votului aurist se suprapune cu harta nivelului de educație a populației, cu harta participării la educație și a rezultatelor la examene și evaluări naționale și internaționale. În...
Mai rău nu se poate! Ba da, se poate! (Sunt un optimist incurabil)
Ce se întâmplă, acum, în sistemul public de învățământ distruge orice posibilitate de îmbunătățire reală (nu pe hârtie, nu trișând) a rezultatelor la nivel de sistem. Ar trebui să ne întrebăm: ”Cui prodest?” Adică (deși ce văd pe social media face acest lucru aproape...
”Ce școală faină avem!”
Așa spun liceele cu rate mari de promovare și cu medii mari la examenul de Bacalaureat. Dar ar fi bine să documentăm această afirmație, înainte de ne lăuda, prin analize statistice (facile – toate datele există în SIIIR și alte baze de date, de peste un deceniu –...
Din nou despre PNRAS
Am aflat, acum câteva zile[1], că Banca Mondială a publicat un raport de evaluare a progresului PNRAS Runda 1[2]. La prima vedere, proiectul a fost bun (la nivel de medie), mai ales pentru școlile cu risc ridicat în privința indicatorilor măsurați (rata de promovare a...
Despre non-subiectul ”planurile-cadru”
Acum, că avem niște variante (quasi) finale de plan cadru de învățământ, iată de ce consider discuția privind planurile cadru (ca documente INIȚIALE de dezvoltare curriculară) ca non-subiect: Nu poți corela rezultatele învățării (oricum nedefinite sau vag definite -...
Domnul a dat, Domnul a luat! Sau, mai precis, va lua!
Guvernul României (nu discutăm culoarea, ci instituția) a ”dat” pensii, salarii, cadouri electorale primarilor, circ (spectacole) cât cuprinde și a făcut multe alte cheltuieli aiurea, doar-doar electoratul va fi mulțumit. Și tot Guvernul României le va lua, pentru a...
OK, dar…
Am așteptat cu nerăbdare și speranță Raportul numit ”QX”. Ca urmare, l-am citit imediat ce a apărut. La cald, câteva observații personale, referitoare mai ales la modul în care este reflectat învățământul preuniversitar. Mă voi referi mai puțin la capitolul despre...
Ne îmbătăm cu apă rece: cine nu învață din istorie…
Ne îmbătăm cu apă rece crezând că ”suveraniștii” la putere vor schimba ceva: nu vor da case (că nu au de unde), nu vor crește salariile și pensiile (că oricum vine criza economică, declanșată de alți ”suveraniști”), nu vor îmbunătăți sistemul sanitar (că ”eu știu mai...
Inflamare maximă, discuție primitivă
Un ”reputat” istoric, fost ministru de externe (care a trebuit să plece pentru că a spus, în 2007, că o anumită etnie, care ne face de rușine, ar trebui să meargă în Egipt, acolo de unde a venit), acum comentator ”șaorma cu de toate” la un post de televiziune (că doar...
Gaudeamus?
Nu știu dacă trebuie să ne bucurăm sau nu: la o primă vedere, noile planuri cadru pentru liceu, atât de mult așteptate, sunt cu un pas (un sfert, o jumătate de pas) înainte, cel puțin ca intenție. In principiu, e bine. Dar noi nu trăim în principiu, ci într-o anumita...
Soluții false și ”vinovați de serviciu”
Se reia, periodic, la fiecare ciclu electoral, atacul împotriva ”bugetarilor” – adică se insinuează că profesorii, personalul medical, polițiștii și militarii, cei care lucrează la protecția copiilor și a altor persoane vulnerabile, funcționarii din primării și de la...
”Bine pentru toți” nu înseamnă ”bine pentru fiecare”
Se tot rostogolește imaginea care arată evoluția indicatorilor macro-economici (PIB, salarii, exporturi etc.) din 2003 încoace. Așa e, cel mai bun lucru care ni s-a întâmplat a fost integrarea în UE. Incontestabil, ne merge mai bine acum decât acum 20 de ani. Un fost...
Aceeași Mărie cu aceeași pălărie
Din 2008, de când a început implementarea faimosului POS-DRU, am cheltuit miliarde de Euro pe educație. Toate proiectele scrise și finanțate erau pline de vorbe frumoase despre valori europene, democrație, libertate și alte bla-blauri, scrise să dea bine, dar rareori...
Sociopatia distruge omeni(re)a
Citind niște articole articol despre cauzele autismului (care nu se știu – se bănuiește un amestec de cauze genetice și sociale), pe fondul creșterii alarmante și rapide a cazurilor de TSA în ultimele decenii, am reconsiderat și revenit la fundamentele educației și...
În răspăr
Sunt întrebat dacă am fost / ce părere am despre ”Dare to learn”, ”cel mai tare eveniment din Europa dedicat educației” (cu nuanțe comerciale și cu multă reclamă pentru sponsori și organizatori, de altfel). Nu, nu am fost, pentru că 1. evit cât pot astfel de...
Oengeul ca stat (2): aristocrația oengistică
În continuarea postării anterioare: mai constat că tentativele unor organizații ale societății civile de a deveni stat chiar au avut succes. De circa un deceniu, s-a cristalizat o ”aristocrație” oengistică în educație. Este vorba de un număr mic de ONG, care apar...
Din nou despre societatea civilă: oengeul ca stat
Tot mai des văd cum societatea civilă, exasperată (probabil) de neputința și nesimțirea statului față de problemele cetățeanului de rând, încearcă să îi ia locul: construiește spitale și grădinițe, dotează școli și maternități, face (câte un metru de) autostradă,...