Salvatorul de serviciu

Atribuțiile vice-premierului provenit din societatea civilă au fost stabilite: coordonarea proiectelor legislative privind reforma administrației și îmbunătățirea funcționării statului, în special cele venite de la MIPE și MEC. Văd, în bula mea, cum saltul din societatea civilă în Guvern (sau Parlament) este înfățișat ca o mare victorie, ca o  chestie care ne va salva de la pieire. Așa să fie?...

Așteptările scăzute – cauză posibilă a rezultatelor școlare în declin

O postare mai lungă despre o istorie a reformelor în SUA, dar care cuprinde lecții și pentru noi. Este vorba de un articol din ”The Atlantic”[1] cu titlul ”America alunecă spre analfabetism” și cu subtitlul ”Declinul standardelor și așteptările scăzute distrug educația americană”. Din 2013, rezultatele la teste standardizate au început să scadă (cum am mai spus, nu doar din vremea pandemiei),...

Furtuna perfectă

Așa cum spuneam într-o postare anterioară, ce se întâmplă, acum, în școală, este furtuna perfectă: schimbări făcute cu picioarele (din punct de vedere managerial și al relațiilor publice) combinate cu un sistem școlar ultra-conservator, care se opune, cu înverșunare, oricăror schimbări sistemice - toate dublate de nepăsarea autorităților locale: de exemplu, în București, sunt școli intrate în...

Alt elefant în încăpere

Acolo unde educația a eșuat, a înflorit legionarismul naționalist și ortodoxist: harta votului aurist se suprapune cu harta nivelului de educație a populației, cu harta participării la educație și a rezultatelor la examene și evaluări naționale și internaționale. În rural și în orașele mici, unde condițiile de viață (precare) influențează cel mai mult participarea la educație și rezultatele...

Mai rău nu se poate! Ba da, se poate! (Sunt un optimist incurabil)

Ce se întâmplă, acum, în sistemul public de învățământ distruge orice posibilitate de îmbunătățire reală (nu pe hârtie, nu trișând) a rezultatelor la nivel de sistem. Ar trebui să ne întrebăm: ”Cui prodest?” Adică (deși ce văd pe social media face acest lucru aproape imposibil) să discutăm măsurile de austeritate (că nu pot fi numite, nicidecum, de reformă) din perspectiva misiunii școlii...

Categorii:

Postări:

Salvatorul de serviciu

Atribuțiile vice-premierului provenit din societatea civilă au fost stabilite: coordonarea proiectelor legislative privind reforma administrației și îmbunătățirea funcționării statului, în special cele venite de la MIPE și MEC. Văd, în bula mea, cum saltul din...

citește mai mult

Furtuna perfectă

Așa cum spuneam într-o postare anterioară, ce se întâmplă, acum, în școală, este furtuna perfectă: schimbări făcute cu picioarele (din punct de vedere managerial și al relațiilor publice) combinate cu un sistem școlar ultra-conservator, care se opune, cu înverșunare,...

citește mai mult

OK, dar…

Am așteptat cu nerăbdare și speranță Raportul numit ”QX”. Ca urmare, l-am citit imediat ce a apărut.  La cald, câteva observații personale, referitoare mai ales la modul în care este reflectat învățământul preuniversitar. Mă voi referi mai puțin la capitolul despre...

citește mai mult

Gaudeamus?

Nu știu dacă trebuie să ne bucurăm sau nu: la o primă vedere, noile planuri cadru pentru liceu, atât de mult așteptate, sunt cu un pas (un sfert, o jumătate de pas) înainte, cel puțin ca intenție. In principiu, e bine. Dar noi nu trăim în principiu, ci într-o anumita...

citește mai mult

Aceeași Mărie cu aceeași pălărie

Din 2008, de când a început implementarea faimosului POS-DRU, am cheltuit miliarde de Euro pe educație. Toate proiectele scrise și finanțate erau pline de vorbe frumoase despre valori europene, democrație, libertate și alte bla-blauri, scrise să dea bine, dar rareori...

citește mai mult

În răspăr

Sunt întrebat dacă am fost / ce părere am despre ”Dare to learn”, ”cel mai tare eveniment din Europa dedicat educației” (cu nuanțe comerciale și cu multă reclamă pentru sponsori și organizatori, de altfel). Nu, nu am fost, pentru că 1. evit cât pot astfel de...

citește mai mult