Oengeul ca stat (2): aristocrația oengistică

În continuarea postării anterioare: mai constat că tentativele unor organizații ale societății civile de a deveni stat chiar au avut succes. De circa un deceniu, s-a cristalizat o ”aristocrație” oengistică în educație. Este vorba de un număr mic de ONG, care apar peste tot, ai căror reprezentanți acaparează mass media și social media și sunt puși în fereastră la tot felul de evenimente oficiale...

Din nou despre societatea civilă: oengeul ca stat

Tot mai des văd cum societatea civilă, exasperată (probabil) de neputința și nesimțirea statului față de problemele cetățeanului de rând, încearcă să îi ia locul: construiește spitale și grădinițe, dotează școli și maternități, face (câte un metru de) autostradă, susține persoanele fără adăpost și fără venituri – toate acestea fiind, de fapt, datoria statului, datoria societății civile fiind să...

Tăiem hârtii? Nu, adăugăm!

Până în 2021, ARACIP era ”vinovatul de serviciu” pentru birocratizarea educației. Acum, la trei ani după ce ME a scăpat (prin demiteri ilegale) de conducerea ARACIP,  s-a schimbat, oare, ceva? Se pare că nu. Dau, ca exemplu, Metodologia privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar (OM 6.478/30 august 2024). Semnalele primite îmi confirmă ceea ce...

Unde (nu) ne aflăm în discuția educațională actuală

Am distribuit, recent, discuțiile din cadrul conferinței ”Learning in a changing world. Evidence, innovation and creative thinking in education” (18 —19 June 2024, OECD, Paris). Prezentările și discuțiile din cadrul conferinței, care s-au adăugat lecturilor din ultimii ani (o parte distribuite pe pagina ”De ce educația?”, https://www.facebook.com/profile.php?id=100035399692049 ), mi-au conturat...

Marele fâssss, în formă continuată

Știu din cărți, de la profesorii mei și din experiență, că o reformă există când schimbă ceva în relația educațională fundamentală, cea dintre profesor și elev. Când a debutat ”România Educată”, am zis că o strategie de țară, un proiect ”de suflet” al Președintelui, care declara deschis necesitatea unei reforme profunde a modului în care facem educația, poate aduce schimbarea clamată mereu, dar...

Categorii:

Postări:

Pentru o școală altfel (8). De la schimbarea în sistem la schimbarea sistemului

Am spus, de fiecare dată când am avut ocazia, că un sistem monolitic de învățământ, așa cum este cel românesc actual, este foarte greu de schimbat: orice schimbare într-un punct atrage după sine o reacție ”anti” din alt loc, făcând intenția reformatoare irelevantă,...

citește mai mult

Caveat!

Văzând și, mai ales, auzind ce se strigă online sau offline zilele acestea, devin din ce în ce mai convins de adevărul aforismului lui Santayana: ”cine nu învață din istorie este condamnat să o repete”, deci că lipsa de educație morală, politică, juridică, civică...

citește mai mult