”Dezvoltare personală”. Oare?

Multe programe de așa-zisă ”dezvoltare personala”, care-și fac reclamă prin social media (și care, se pare, au și succes), chiar când nu sunt impostură crasă, sunt centrate pe (presupuse) strategii de ”coping”, care ar trebui să te ajute să faci față factorilor externi de stres, dar care, implicit sau explicit, îndeamnă la pasivitate, la renunțare si la acceptarea relelor care ni se întâmplă -...

Nevoia de alfabetizare statistică

Oamenii sunt ușor de manipulat când sunt analfabeți, dar și când sunt alfabetizați parțial – adică în momentul în care începi să știi câte ceva, crezi că le știi pe toate, dar mai ai multe de învățat (și nu știi asta). Iată un exemplu în care, sub o aparentă obiectivitate, sunt corelate date diferite, care măsoară lucruri diferite, puse într-un ghiveci cu rezultatele unor sondaje și cu opiniilor...

Tulburarea apelor: statul și societatea ”civilă”

Am fost, toată viața, om al sistemului (nu politician, să ne înțelegem), greșeala mea fundamentală fiind credința că pot schimba ceva în sistem, din interior - inclusiv criticând pe ici și pe colea. Cu mintea de acum, aș alege, poate, altă cale, dar nu mă erijez, la ieșirea din sistem, în ”societate civilă”. Pozițiile mele au fost și rămân din perspectiva internă, a omului de și din sistem. Văd,...

Cazul Ursu: din nou despre eșecul istoric al statului român

Alt simptom (al nu știu câtelea) al eșecului istoric al statului român îl reprezintă incapacitatea și/sau lipsa de voință de a recunoaște, legal, regimul comunist ca fiind criminal, în ansamblul lui, așa cum a fost recunoscut cel fascist/nazist. Cum spune și Sorin Ioniță (de citit articolul, cu mare atenție -...

Despre ”starea de bine” – cu ceva studii în spate

Relația dintre starea de bine și eficacitate la locul de muncă și în școală Eficacitatea și starea de bine la locul de muncă, gândite în complementaritate, pot avea efecte de întărire reciprocă: ești mai eficient dacă te simți bine, iar eficiența sporită și, mai ales, rezultatele obținute (v. Herzberg!), îți amplifică starea de bine...

Categorii:

Postări:

Pentru o școală altfel (8). De la schimbarea în sistem la schimbarea sistemului

Am spus, de fiecare dată când am avut ocazia, că un sistem monolitic de învățământ, așa cum este cel românesc actual, este foarte greu de schimbat: orice schimbare într-un punct atrage după sine o reacție ”anti” din alt loc, făcând intenția reformatoare irelevantă,...

citește mai mult

Caveat!

Văzând și, mai ales, auzind ce se strigă online sau offline zilele acestea, devin din ce în ce mai convins de adevărul aforismului lui Santayana: ”cine nu învață din istorie este condamnat să o repete”, deci că lipsa de educație morală, politică, juridică, civică...

citește mai mult