Unde (nu) ne aflăm în discuția educațională actuală

Am distribuit, recent, discuțiile din cadrul conferinței ”Learning in a changing world. Evidence, innovation and creative thinking in education” (18 —19 June 2024, OECD, Paris). Prezentările și discuțiile din cadrul conferinței, care s-au adăugat lecturilor din ultimii ani (o parte distribuite pe pagina ”De ce educația?”, https://www.facebook.com/profile.php?id=100035399692049 ), mi-au conturat...

Marele fâssss, în formă continuată

Știu din cărți, de la profesorii mei și din experiență, că o reformă există când schimbă ceva în relația educațională fundamentală, cea dintre profesor și elev. Când a debutat ”România Educată”, am zis că o strategie de țară, un proiect ”de suflet” al Președintelui, care declara deschis necesitatea unei reforme profunde a modului în care facem educația, poate aduce schimbarea clamată mereu, dar...

Educație și gândire critică: luați, de aici, cu ideologie

Îmi place discuția pe concepte, dar nu cea prin care sunt promovate, ca adevăruri absolute (deci libere de ideologie), aserțiuni vădit ideologice. De exemplu, unii termeni sunt nomina odiosa, la modul absolut, doar pentru că ar putea reflecta o ideologie cu care unii nu sunt de acord. Problema este că acele înțelesuri, acele definiții, nu sunt (atât de) unanim împărtășite cum se sugerează. Doar...

Tot cârpim, cârpim, cârpim…

Toate recomandările din recentul raport OECD (https://www.edu.ro/sites/default/files/Romanian_Technical%20report_4.03.2024.pdf ) sunt OK, dar, după părerea mea, vor fi numai paliative, întrucât noile legi au un viciu fundamental de construcție instituțională. Așa cum spuneam și într-o postare mai veche de pe blog...

Pledoarie pentru ieșirea din bulă

Când nu am ce face (cam jumătate din timp), citesc. Sau asist (mai ales asincron, din comoditate) la discuții. Ultima: Cafeneaua Filosofică Nr. 102 (v. linkul: 2 ore și 10 minute de discuții foarte interesante). Câteva concluzii personale: 1. Se confirmă, din nou, ce spun de 10 ani: o reforma autentica a școlii ar trebui gândită ca schimbare culturală, ca schimbare a culturii organizaționale...

Categorii:

Postări:

Pentru o școală altfel (8). De la schimbarea în sistem la schimbarea sistemului

Am spus, de fiecare dată când am avut ocazia, că un sistem monolitic de învățământ, așa cum este cel românesc actual, este foarte greu de schimbat: orice schimbare într-un punct atrage după sine o reacție ”anti” din alt loc, făcând intenția reformatoare irelevantă,...

citește mai mult

Caveat!

Văzând și, mai ales, auzind ce se strigă online sau offline zilele acestea, devin din ce în ce mai convins de adevărul aforismului lui Santayana: ”cine nu învață din istorie este condamnat să o repete”, deci că lipsa de educație morală, politică, juridică, civică...

citește mai mult