Oengeul ca stat (2): aristocrația oengistică

În continuarea postării anterioare: mai constat că tentativele unor organizații ale societății civile de a deveni stat chiar au avut succes. De circa un deceniu, s-a cristalizat o ”aristocrație” oengistică în educație. Este vorba de un număr mic de ONG, care apar peste tot, ai căror reprezentanți acaparează mass media și social media și sunt puși în fereastră la tot felul de evenimente oficiale...

Din nou despre societatea civilă: oengeul ca stat

Tot mai des văd cum societatea civilă, exasperată (probabil) de neputința și nesimțirea statului față de problemele cetățeanului de rând, încearcă să îi ia locul: construiește spitale și grădinițe, dotează școli și maternități, face (câte un metru de) autostradă, susține persoanele fără adăpost și fără venituri – toate acestea fiind, de fapt, datoria statului, datoria societății civile fiind să...

Tăiem hârtii? Nu, adăugăm!

Până în 2021, ARACIP era ”vinovatul de serviciu” pentru birocratizarea educației. Acum, la trei ani după ce ME a scăpat (prin demiteri ilegale) de conducerea ARACIP,  s-a schimbat, oare, ceva? Se pare că nu. Dau, ca exemplu, Metodologia privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar (OM 6.478/30 august 2024). Semnalele primite îmi confirmă ceea ce...

Unde (nu) ne aflăm în discuția educațională actuală

Am distribuit, recent, discuțiile din cadrul conferinței ”Learning in a changing world. Evidence, innovation and creative thinking in education” (18 —19 June 2024, OECD, Paris). Prezentările și discuțiile din cadrul conferinței, care s-au adăugat lecturilor din ultimii ani (o parte distribuite pe pagina ”De ce educația?”, https://www.facebook.com/profile.php?id=100035399692049 ), mi-au conturat...

Marele fâssss, în formă continuată

Știu din cărți, de la profesorii mei și din experiență, că o reformă există când schimbă ceva în relația educațională fundamentală, cea dintre profesor și elev. Când a debutat ”România Educată”, am zis că o strategie de țară, un proiect ”de suflet” al Președintelui, care declara deschis necesitatea unei reforme profunde a modului în care facem educația, poate aduce schimbarea clamată mereu, dar...

Categorii:

Postări:

Pe cine încurcă diversitatea?

Ca niște ființe raționale ce suntem (sau credem că suntem), ar trebui să ne întrebăm cui folosește acest atac furibund, la care asistăm acum, împotriva ideii de ”diversitate”. Apar inclusiv poziții bizare, la limita oximoronului, de exemplu ideea că insistența pe...

citește mai mult

Despre ARACIP, fără ură și părtinire (5). Sinteza recomandărilor din raportul Curții de Conturi și câteva concluzii generale

Raportul Curții de Conturi privind auditul performanței Al treilea document emis de terți analizat este Raportul de audit al performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar, în perioada 2014-2016, realizat de Curtea de Conturi și publicat în 2018[1]....

citește mai mult

Despre ARACIP, fără ură și părtinire (3). Sinteza recomandărilor către Ministerul Educației din rapoartele proprii

Așa cum spunem în prima postare, ARACIP nu are pârghiile legale pentru a derula activități de îmbunătățire a calității educației,  ci doar de a face recomandări Ministerului, în acest sens, acesta fiind obligat de lege (împreună cu și prin inspectoratele școlare) să...

citește mai mult

Poveste pentru noul an

A fost odată o Bătrânică. Ea trăia pe partea ei de stradă, cu clădiri vechi, dărăpănate, moștenite de la părinți și bunici, cu toaleta în fundul curții (unde băltea murdăria strânsă de generații). Scotea apă din fântână, pentru gătit și pentru spălat, și se încălzea...

citește mai mult

Din lac în puț…

Mi-am zis să nu mai scriu despre dezbaterile în jurul legilor, dar am citit cele 280 de amendamente propuse de ”O voce...” (OV) și iar m-am enervat... Am fost și certat că ”mă iau” de propunerile celor de la OV, ca e singura propunere mai coerentă, dar aveam așteptări...

citește mai mult

Legi noi, dar nu pentru noi (4)

Despre caracterul elitist, nedemocratic și discriminatoriu al noii legi a învățământului preuniversitar, ca să înțeleagă toată lumea efectul meditațiilor asupra ierarhiilor de intrare la liceu. Se numește ”Efectul 2 sigma” și a fost demonstrat, acum aproape 40 de ani...

citește mai mult