De când ARACIP a lansat, spre dezbatere publică, proiectul noilor standarde de calitate, pe lângă numărul mic de reacții (Oare am făcut standarde perfecte? Sau domină lehamitea?) am constatat că singurul aspect care a suscitat oarece discuții a fost ”bunăstarea...
Categorii:
Postări:
Câteva cuvinte despre ”bunăstarea elevului” (2): dar a profesorului?
De când ARACIP a lansat, spre dezbatere publică, proiectul noilor standarde de calitate, pe lângă numărul mic de reacții (Oare am făcut standarde perfecte? Sau domină lehamitea?) am constatat că singurul aspect care a suscitat oarece discuții a fost ”bunăstarea...
Câteva cuvinte despre ”bunăstarea elevului” (1): conceptul
De când ARACIP a lansat, spre dezbatere publică, proiectul noilor standarde de calitate, pe lângă numărul mic de reacții (Oare am făcut standarde perfecte? Sau domină lehamitea?) am constatat că singurul aspect care a suscitat oarece discuții a fost ”bunăstarea...
Obsesia controlului (3): se caută vinovații !
Mentalitatea abuzivă, de stat care își asuprește cetățeanul (adică finanțatorul), este omniprezentă și chiar legiferată: de exemplu, ANAF mi-a încasat 150 de lei în plus când am plătit impozitul pe venit – dar nu mi-i dă înapoi, ci ”se compensează” din sumele pe care...
Obsesia controlului (2): de la gând la faptă
Așa cum am promis, revin, în completarea postării de acum câteva zile (http://deceeducatia.blogspot.ro/2014/09/obsesia-controlului.html), cu un studiu de caz despre cum se desfășoară un astfel de control, pe care îl consider în afara statului de drept - și voi încerca...
Obsesia controlului
Într-o postare mai veche - Şcoala românească, de la „greşeala vinovată” la „culpa universală” (http://deceeducatia.blogspot.ro/2014/07/scoala-romaneasca-de-la-greseala.html), încercând să-mi explic de ce întotdeauna greşeala este asociată cu vina iar vina cu...
Afară din cutie!
Discuţiile, reluate la nesfârşit, despre teme de interes - “pregătitoarea”, Bacalaureatul, manualele digitale etc., arată cât de tributari suntem “gândirii în cutie”. Doar un mic exemplu: se spune că, din toamnă, copiii vor face 4 ore de sport pe săptamană – ceea ce...
Istoria se repetă: “România are atâta noroc, încât nu-i trebuie oameni de stat”
Aceste vorbe ale lui P.P. Carp mi-au fost readuse în minte de o carte citită (mea culpa, cu întârziere), în primele două zile de concediu - anume „"Germanofilii” – Elita intelectuală românească în anii Primului Război Mondial", a lui Lucian Boia, apărută în...
Şcoala românească, de la „greşeala vinovată” la „culpa universală”
Ultimele dezbateri „cu spume” pe teme de învăţământ (bacul, modificările LEN etc.) au scos în evidenţă, încă o dată, anumite probleme de fond, culturale (care ţin de valori, norme, reprezentări, mentalităţi, moduri de gândire), care au legătură directă cu modul în...
„Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea” sau ce vor „beneficiarii” de la educaţie
În ultimele două posturi pe blog „m-am luat” de profesori, pentru că nu întotdeauna susţin reformarea profundă a educaţiei (şi am fost înjurat pentru aceasta). Acum, mă „iau” de părinţi şi de elevi, pentru acelaşi motiv, pornind de la opiniile exprimate privind...
Şcoala în cetate sau de ce nu avem reformă în educaţie
Recentul Eurobarometru despre educaţie şi calificări (Special Eurobarometer 417. “European area of skills and qualifications”, la http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_417_en.pdf) confirmă ceea am spus, în repetate rânduri: reforma educaţiei nu poate fi...
“Politică” şi “politici” în educaţie – sau: “eu pentru cine votez” ?
Europarlamentarele au arătat, încă o dată, că educaţia nu este un subiect de campanie electorală, indiferent de miza alegerilor. Lipsa de interes pentru educaţie (şi, implicit, pentru politicile publice din domeniu) se asociază (lucru dovedit ştiinţific!) cu lipsa de...
“Curricular” versus “extracurricular”
O veste recenta pe Facebook, despre un colegiu care organizează un festival rock (este vorba de Onisifor Ghibu din Cluj – v. şi linkul http://www.buzznews.ro/139313-liceul-onisifor-ghibu-singurul-liceu-din-romania-care-are-super-festival/), mi-a readus în atenţie...
Sociopatia distruge Romania – Reloaded !
Azi, venind la serviciu, pe jos şi pe ploaie, la o oră de maxima circulaţie, am dat nas in nas, din nou, cu sociopatia. Astfel încât m-am gândit la o postare nouă legată de acest subiect, în care să prezentăm (autorul + eventualii cititori) noi dovezi, sub forma unor...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (5): „Educaţie pentru fiecare”
Având profesori bine pregătiţi şi motivaţi şi asigurând schimbarea practicii educaţionale şi îmbunătăţirea procesului de instruire, pentru a îmbunătăţi rapid calitatea educaţiei trebuie să asigurăm, conform celor două Rapoarte McKinsey pomenite (cel din 2007 -...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (4): ”Singura cale de îmbunătăţire a rezultatelor elevilor este îmbunătăţirea activităţii de instruire”
Modul în care alegem şi pregătim profesorii determină, în fapt, calitatea educaţiei şi conduce la ce-a de-a doua condiţie (din cele trei menţionate în cele două Rapoarte McKinsey pomenite - cel din 2007...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (3): „Un sistem şcolar nu poate fi mai bun decât profesorii din el”
Concret, intervenţiile care susţin o reformă rapidă, consistentă şi eficientă a sistemului şcolar, pot fi extrase în conţinutul şi concluziile „Rapoartelor McKinsey” din 2007 şi 2010...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (2)
Sunt convins că reforma educaţiei nu poate avea succes decât dacă este abordată ca schimbare culturală. Doar un exemplu: în şcoala românească, valoarea dominantă nu este autonomia ci conformismul. Cu cât elevul / studentul reproduce mai bine ceea ce este în manual sau...