Într-o postare mai veche - Şcoala românească, de la „greşeala vinovată” la „culpa universală” (http://deceeducatia.blogspot.ro/2014/07/scoala-romaneasca-de-la-greseala.html), încercând să-mi explic de ce întotdeauna greşeala este asociată cu vina iar vina cu...
Categorii:
Postări:
Afară din cutie!
Discuţiile, reluate la nesfârşit, despre teme de interes - “pregătitoarea”, Bacalaureatul, manualele digitale etc., arată cât de tributari suntem “gândirii în cutie”. Doar un mic exemplu: se spune că, din toamnă, copiii vor face 4 ore de sport pe săptamană – ceea ce...
Istoria se repetă: “România are atâta noroc, încât nu-i trebuie oameni de stat”
Aceste vorbe ale lui P.P. Carp mi-au fost readuse în minte de o carte citită (mea culpa, cu întârziere), în primele două zile de concediu - anume „"Germanofilii” – Elita intelectuală românească în anii Primului Război Mondial", a lui Lucian Boia, apărută în...
Şcoala românească, de la „greşeala vinovată” la „culpa universală”
Ultimele dezbateri „cu spume” pe teme de învăţământ (bacul, modificările LEN etc.) au scos în evidenţă, încă o dată, anumite probleme de fond, culturale (care ţin de valori, norme, reprezentări, mentalităţi, moduri de gândire), care au legătură directă cu modul în...
„Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea” sau ce vor „beneficiarii” de la educaţie
În ultimele două posturi pe blog „m-am luat” de profesori, pentru că nu întotdeauna susţin reformarea profundă a educaţiei (şi am fost înjurat pentru aceasta). Acum, mă „iau” de părinţi şi de elevi, pentru acelaşi motiv, pornind de la opiniile exprimate privind...
Şcoala în cetate sau de ce nu avem reformă în educaţie
Recentul Eurobarometru despre educaţie şi calificări (Special Eurobarometer 417. “European area of skills and qualifications”, la http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_417_en.pdf) confirmă ceea am spus, în repetate rânduri: reforma educaţiei nu poate fi...
“Politică” şi “politici” în educaţie – sau: “eu pentru cine votez” ?
Europarlamentarele au arătat, încă o dată, că educaţia nu este un subiect de campanie electorală, indiferent de miza alegerilor. Lipsa de interes pentru educaţie (şi, implicit, pentru politicile publice din domeniu) se asociază (lucru dovedit ştiinţific!) cu lipsa de...
“Curricular” versus “extracurricular”
O veste recenta pe Facebook, despre un colegiu care organizează un festival rock (este vorba de Onisifor Ghibu din Cluj – v. şi linkul http://www.buzznews.ro/139313-liceul-onisifor-ghibu-singurul-liceu-din-romania-care-are-super-festival/), mi-a readus în atenţie...
Sociopatia distruge Romania – Reloaded !
Azi, venind la serviciu, pe jos şi pe ploaie, la o oră de maxima circulaţie, am dat nas in nas, din nou, cu sociopatia. Astfel încât m-am gândit la o postare nouă legată de acest subiect, în care să prezentăm (autorul + eventualii cititori) noi dovezi, sub forma unor...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (5): „Educaţie pentru fiecare”
Având profesori bine pregătiţi şi motivaţi şi asigurând schimbarea practicii educaţionale şi îmbunătăţirea procesului de instruire, pentru a îmbunătăţi rapid calitatea educaţiei trebuie să asigurăm, conform celor două Rapoarte McKinsey pomenite (cel din 2007 -...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (4): ”Singura cale de îmbunătăţire a rezultatelor elevilor este îmbunătăţirea activităţii de instruire”
Modul în care alegem şi pregătim profesorii determină, în fapt, calitatea educaţiei şi conduce la ce-a de-a doua condiţie (din cele trei menţionate în cele două Rapoarte McKinsey pomenite - cel din 2007...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (3): „Un sistem şcolar nu poate fi mai bun decât profesorii din el”
Concret, intervenţiile care susţin o reformă rapidă, consistentă şi eficientă a sistemului şcolar, pot fi extrase în conţinutul şi concluziile „Rapoartelor McKinsey” din 2007 şi 2010...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (2)
Sunt convins că reforma educaţiei nu poate avea succes decât dacă este abordată ca schimbare culturală. Doar un exemplu: în şcoala românească, valoarea dominantă nu este autonomia ci conformismul. Cu cât elevul / studentul reproduce mai bine ceea ce este în manual sau...
Reforma educaţiei ca schimbare culturală (1)
Aşa cum am susţinut în postările anterioare despre reforma educaţiei, cred că se poate dovedi atât lipsa impactului schimbărilor introduse la nivelul practicilor educaţionale concrete şi la nivelul vieţii şcolare, cât şi incapacitatea sistemului şcolar de a evalua...
Educarea relaţiei dintre stat şi cetăţean
În continuarea a ceea ce am scris ieri, sunt convins (aşa cum Max Weber şi urmaşii lui întru sociologie au spus-o) că statul, dacă nu are cetăţeni educaţi să-l tragă, din când în când, de mânecă, devine, inevitabil, un stat abuziv. Lipsa de educaţie civică,...
Eşecul istoric al statului român
Vazând modul în care funcţionează multe dintre instituţiile statului, dar şi în care se încearcă politizarea acestora, mi-a venit în minte o afirmaţie dintr-un studiu dedicat imaginii minorităţii rome în presă şi, în general, în discursul public („Romii în discursul...
„Drumul” reformei: încotro se îndreaptă şcoala românescă ?
Nimeni nu poate nega faptul că unele lucuri s-au schimbat în şcoala românească, dar nici nu poate spune că aceste schimbări au avut vreun efect asupra educaţiei generaţiilor care au terminat şcoala în perioada post-decembristă: multe schimbări, dar reformă ioc (v. şi...
Despre “schimbare” fără “reformă” în şcoala românească
În actualul context economic şi politic, discuţiile despre şcoală şi, în general, despre educaţie au ieşit din primul plan (dacă au fost vreodată...) al interesului public, iar ideea importanţei şi a utilităţii educaţiei pentru dezvoltarea economică şi generală a...