Unde (nu) ne aflăm în discuția educațională actuală

Am distribuit, recent, discuțiile din cadrul conferinței ”Learning in a changing world. Evidence, innovation and creative thinking in education” (18 —19 June 2024, OECD, Paris). Prezentările și discuțiile din cadrul conferinței, care s-au adăugat lecturilor din ultimii ani (o parte distribuite pe pagina ”De ce educația?”, https://www.facebook.com/profile.php?id=100035399692049 ), mi-au conturat...

Marele fâssss, în formă continuată

Știu din cărți, de la profesorii mei și din experiență, că o reformă există când schimbă ceva în relația educațională fundamentală, cea dintre profesor și elev. Când a debutat ”România Educată”, am zis că o strategie de țară, un proiect ”de suflet” al Președintelui, care declara deschis necesitatea unei reforme profunde a modului în care facem educația, poate aduce schimbarea clamată mereu, dar...

Educație și gândire critică: luați, de aici, cu ideologie

Îmi place discuția pe concepte, dar nu cea prin care sunt promovate, ca adevăruri absolute (deci libere de ideologie), aserțiuni vădit ideologice. De exemplu, unii termeni sunt nomina odiosa, la modul absolut, doar pentru că ar putea reflecta o ideologie cu care unii nu sunt de acord. Problema este că acele înțelesuri, acele definiții, nu sunt (atât de) unanim împărtășite cum se sugerează. Doar...

Tot cârpim, cârpim, cârpim…

Toate recomandările din recentul raport OECD (https://www.edu.ro/sites/default/files/Romanian_Technical%20report_4.03.2024.pdf ) sunt OK, dar, după părerea mea, vor fi numai paliative, întrucât noile legi au un viciu fundamental de construcție instituțională. Așa cum spuneam și într-o postare mai veche de pe blog...

Pledoarie pentru ieșirea din bulă

Când nu am ce face (cam jumătate din timp), citesc. Sau asist (mai ales asincron, din comoditate) la discuții. Ultima: Cafeneaua Filosofică Nr. 102 (v. linkul: 2 ore și 10 minute de discuții foarte interesante). Câteva concluzii personale: 1. Se confirmă, din nou, ce spun de 10 ani: o reforma autentica a școlii ar trebui gândită ca schimbare culturală, ca schimbare a culturii organizaționale...

Categorii:

Postări:

Obsesia controlului

Într-o postare mai veche - Şcoala românească, de la „greşeala vinovată”  la „culpa universală” (http://deceeducatia.blogspot.ro/2014/07/scoala-romaneasca-de-la-greseala.html), încercând să-mi explic de ce întotdeauna greşeala este asociată cu vina iar vina cu...

citește mai mult

Afară din cutie!

Discuţiile, reluate la nesfârşit, despre teme de interes - “pregătitoarea”, Bacalaureatul, manualele digitale etc., arată cât de tributari suntem “gândirii în cutie”. Doar un mic exemplu: se spune că, din toamnă, copiii vor face 4 ore de sport pe săptamană – ceea ce...

citește mai mult