Iar mă apucă disperarea: lumea caută, se mișcă, încearcă să găsească soluții la criza educației, a cărei existență este recunoscută de oricine are mintea întreagă. De exemplu, ONU organizează, între 16 și 19 septembrie, ”Transforming Education Summit” cu 5 teme mari...
Categorii:
Postări:
Despre specialiștii în educație și despre consultarea lor
Discuția privind ”toți specialiștii au fost consultați” / ”specialiștii nu au fost consultați” în elaborarea noilor legi ale educației, trebuie pornită de la definirea ”specialistului în educație” pentru că, se pare, fiecare înțelege altceva. Există trei accepțiuni...
Din lac în puț…
Mi-am zis să nu mai scriu despre dezbaterile în jurul legilor, dar am citit cele 280 de amendamente propuse de ”O voce...” (OV) și iar m-am enervat... Am fost și certat că ”mă iau” de propunerile celor de la OV, ca e singura propunere mai coerentă, dar aveam așteptări...
Despre reformă, politici publice și privatizare în educație
O discuție extrem de interesantă despre reformă, pornind de la un film care a făcut multă vâlvă acum mai bine de un deceniu: ”Waiting for Superman” (filmul nu e ”la liber”, l-am văzut pe HBO acum mai mult timp; trailerul este aici -...
Legi noi, dar nu pentru noi (5)
Am încercat să găsesc și lucruri bune în proiectele noilor legi ale învățământului, dar nu am reușit. În ultimele zile chiar am vrut să fac propuneri concrete, pe articole, dar m-am oprit din două motive: este o muncă în zadar (dezbaterea este un simulacru, doar un...
Legi noi, dar nu pentru noi (4)
Despre caracterul elitist, nedemocratic și discriminatoriu al noii legi a învățământului preuniversitar, ca să înțeleagă toată lumea efectul meditațiilor asupra ierarhiilor de intrare la liceu. Se numește ”Efectul 2 sigma” și a fost demonstrat, acum aproape 40 de ani...
Legi noi, dar nu pentru noi (3)
Nici proiectele noilor legi și nici ”România Educată” nu reformează nimic, ci doar mută discuția de la aspectele esențiale, la aspecte formale. Doar ca exemplu, discuția despre trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a (respectiv: mediile de la EN versus mediile...
Legi noi, dar nu pentru noi (2)
Încă șapte vorbe despre ”noua” lege a preuniversitarului. Mi se pare o lege scrisă cu scop electoral: multe promisiuni, de altfel vagi și ușor de întors prin cele 300 de metodologii aferente, cu un îndemn clar: dacă suntem cuminți și votăm cum trebuie la viitoarele...
Legi noi, dar nu pentru noi
Ca o primă constatare, legile noi ale educației (cel puțin proiectul privind învățământul preuniversitar) sunt foarte asemănătoare celor vechi: ca o estimare personală, 80% din prevederi sunt preluate, cu mici modificări sau fără modificări, din legile vechi. Dar,...
Despre pilotare, cu îngrijorare…
Că tot se laudă unii că au inventat pa caldă, două vorbe despre pilotare. Am fost, dintotdeauna, partizanul pilotării, ca formă de evaluare ”ex-ante” a unei inițiative de reformă. O dovadă este și un policy brief, pe care l-am făcut în 2016, când nimeni nu vorbea la...
O voce, pentru cine? Comentarii generale și întrebări fundamentale
O ultimă postare despre ”O voce pentru educație. Manifest privind politicile propuse pentru noua legislație în educație”. Am postat comentarii detaliate, pentru fiecare capitol în parte, pe blogul personal https://serbaniosifescu.ro/. Acum, doar sumarul comentariilor...
O voce, pentru cine? Capitolele 7, 8, 9 și 10
Introducere: Acum, 4 în 1, pentru că nu sunt multe chestii fundamental noi. Am făcut o analiză ceva mai detaliată doar la capitolul despre incluziune. În plus față de comentariile generale anterioare: Capitolul privind incluziunea este relativ OK, deși cam prea...
Către o societate fără umanitate?
Competiție există și predomină în lumea animală. Se numește lupta pentru existență. Și cooperare există în lumea animală, doar cu scopul obținerii unui avantaj competitiv. Dar și în interiorul haitei de lupi, cel neputincios este omorât. Omenirea a dus această...
O voce, pentru cine? Capitolul 5. Evaluarea rezultatelor învățării. Capitolul 6. Alfabetizare funcțională
Introducere Continuăm cu analiza a două capitole din manifestului ”O voce pentru educație”, cel care se ocupă de Evaluarea rezultatelor învățării și cel care vorbește de Alfabetizarea funcțională. Pentru că nu prea am avut ce comenta (v. mai jos), azi 2 în...
O voce, pentru cine? Capitolul 4. Curriculum
Introducere Continuăm cu analiza Capitolului din manifestului ”O voce pentru educație”, care se ocupă de Curriculum. Câteva constatări generale: Diagrama Ishikawa (introductivă) este OK, dar cu o întrebare: unde și când s-a realizat pasul 2, cercetare – consultare –...
O voce, pentru cine? Capitolul 3. Investiția în educație
Introducere Continuăm cu analiza Capitolului 3 din manifestului ”O voce pentru educație”, care se ocupă de investiția în educație. Doar o constatare generală: văd că nu se dorește descentralizarea financiară și decizională, ci doar autonomizarea școlii, adică...
O voce, pentru cine? Capitolul 2. Management școlar și guvernanța sistemului de educație
Introducere Voi continua analiza manifestului ”O voce pentru educație”, cu Capitolul 2. Management școlar și guvernanța sistemului de educație. Și aici, lucruri amestecate, câteva bune, altele mai puțin bune, multe confuze și destule care nu reformează nimic. Câteva...
O voce, pentru cine? 1. Cariera didactică și parcursul profesional al cadrelor didactice
Introducere generală Am citit, cu atenție, ”O voce pentru educație. Manifest privind politicile propuse pentru noua legislație în educație” propus de o alianță de persoane, firme și ONG, întâmpinat cu urale de Ministerul Educației, de Președinție (presupun - întrucât...