Despre caracterul elitist, nedemocratic și discriminatoriu al noii legi a învățământului preuniversitar, ca să înțeleagă toată lumea efectul meditațiilor asupra ierarhiilor de intrare la liceu. Se numește ”Efectul 2 sigma” și a fost demonstrat, acum aproape 40 de ani...
Categorii:
Postări:
Legi noi, dar nu pentru noi (3)
Nici proiectele noilor legi și nici ”România Educată” nu reformează nimic, ci doar mută discuția de la aspectele esențiale, la aspecte formale. Doar ca exemplu, discuția despre trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a (respectiv: mediile de la EN versus mediile...
Legi noi, dar nu pentru noi (2)
Încă șapte vorbe despre ”noua” lege a preuniversitarului. Mi se pare o lege scrisă cu scop electoral: multe promisiuni, de altfel vagi și ușor de întors prin cele 300 de metodologii aferente, cu un îndemn clar: dacă suntem cuminți și votăm cum trebuie la viitoarele...
Legi noi, dar nu pentru noi
Ca o primă constatare, legile noi ale educației (cel puțin proiectul privind învățământul preuniversitar) sunt foarte asemănătoare celor vechi: ca o estimare personală, 80% din prevederi sunt preluate, cu mici modificări sau fără modificări, din legile vechi. Dar,...
Despre pilotare, cu îngrijorare…
Că tot se laudă unii că au inventat pa caldă, două vorbe despre pilotare. Am fost, dintotdeauna, partizanul pilotării, ca formă de evaluare ”ex-ante” a unei inițiative de reformă. O dovadă este și un policy brief, pe care l-am făcut în 2016, când nimeni nu vorbea la...
O voce, pentru cine? Comentarii generale și întrebări fundamentale
O ultimă postare despre ”O voce pentru educație. Manifest privind politicile propuse pentru noua legislație în educație”. Am postat comentarii detaliate, pentru fiecare capitol în parte, pe blogul personal https://serbaniosifescu.ro/. Acum, doar sumarul comentariilor...
O voce, pentru cine? Capitolele 7, 8, 9 și 10
Introducere: Acum, 4 în 1, pentru că nu sunt multe chestii fundamental noi. Am făcut o analiză ceva mai detaliată doar la capitolul despre incluziune. În plus față de comentariile generale anterioare: Capitolul privind incluziunea este relativ OK, deși cam prea...
Către o societate fără umanitate?
Competiție există și predomină în lumea animală. Se numește lupta pentru existență. Și cooperare există în lumea animală, doar cu scopul obținerii unui avantaj competitiv. Dar și în interiorul haitei de lupi, cel neputincios este omorât. Omenirea a dus această...
O voce, pentru cine? Capitolul 5. Evaluarea rezultatelor învățării. Capitolul 6. Alfabetizare funcțională
Introducere Continuăm cu analiza a două capitole din manifestului ”O voce pentru educație”, cel care se ocupă de Evaluarea rezultatelor învățării și cel care vorbește de Alfabetizarea funcțională. Pentru că nu prea am avut ce comenta (v. mai jos), azi 2 în...
O voce, pentru cine? Capitolul 4. Curriculum
Introducere Continuăm cu analiza Capitolului din manifestului ”O voce pentru educație”, care se ocupă de Curriculum. Câteva constatări generale: Diagrama Ishikawa (introductivă) este OK, dar cu o întrebare: unde și când s-a realizat pasul 2, cercetare – consultare –...
O voce, pentru cine? Capitolul 3. Investiția în educație
Introducere Continuăm cu analiza Capitolului 3 din manifestului ”O voce pentru educație”, care se ocupă de investiția în educație. Doar o constatare generală: văd că nu se dorește descentralizarea financiară și decizională, ci doar autonomizarea școlii, adică...
O voce, pentru cine? Capitolul 2. Management școlar și guvernanța sistemului de educație
Introducere Voi continua analiza manifestului ”O voce pentru educație”, cu Capitolul 2. Management școlar și guvernanța sistemului de educație. Și aici, lucruri amestecate, câteva bune, altele mai puțin bune, multe confuze și destule care nu reformează nimic. Câteva...
O voce, pentru cine? 1. Cariera didactică și parcursul profesional al cadrelor didactice
Introducere generală Am citit, cu atenție, ”O voce pentru educație. Manifest privind politicile propuse pentru noua legislație în educație” propus de o alianță de persoane, firme și ONG, întâmpinat cu urale de Ministerul Educației, de Președinție (presupun - întrucât...
Din nou, despre ”merit”
Se vehiculează, a nu știu câta oară, ideea retribuirii profesorilor după merit / performanță / ”rezultate”. Am mai scris și voi mai scrie: în cultura noastră și în sistemul nostru de management al carieri didactice, acest lucru însemnă că profesorii din școlile de...
Stimată Doamnă Președinte,
Subsemnatul Constantin Serban Iosifescu, domiciliat în ..., email ..., răspunzând invitației la dezbatere publică lansată pe data de 21.04.2022, vă supun atenției, în termenul legal, următoarea petiție, care conține o analiză și propuneri privind: proiectul de...
Încurcă-i Doamne…
Se pare că aceasta este deviza actualei conduceri a Ministerului Educației în comunicarea publică. Pentru a rămâne, cu orice preț în atenția publică, mai lansează o petardă, se mai răzgândește zicând că lumea nu a înțeles, doar-doar nu se vor vedea, prin ceața deasă,...
Când afară e vopsit gardul…
Noile politici de (anti)reformă în educație, promovate de Ministerul (Non)Educației denotă, la o examinare ceva mai atentă, același imobilism și elitism. De exemplu, pozițiile exprimate (una în linkul de mai jos) privind ”noutățile” din cadrul sistemului de evaluare a...
Un măr al discordiei: testarea standardizată
Subiectul ”testarea standardizată” generează multă emoție și discuții nesfârșite: avem o tabără pro, avem alta contra, cu ”fundamentaliști” de ambele părți – dar cu puțină lume la mijloc. Ambele părți aduc argumente solide în favoarea propriei poziții – deci, ambele...