Am fost, toată viața, om al sistemului (nu politician, să ne înțelegem), greșeala mea fundamentală fiind credința că pot schimba ceva în sistem, din interior - inclusiv criticând pe ici și pe colea. Cu mintea de acum, aș alege, poate, altă cale, dar nu mă erijez, la...
Categorii:
Postări:
Cazul Ursu: din nou despre eșecul istoric al statului român
Alt simptom (al nu știu câtelea) al eșecului istoric al statului român îl reprezintă incapacitatea și/sau lipsa de voință de a recunoaște, legal, regimul comunist ca fiind criminal, în ansamblul lui, așa cum a fost recunoscut cel fascist/nazist. Cum spune și Sorin...
Despre ”starea de bine” – cu ceva studii în spate
Relația dintre starea de bine și eficacitate la locul de muncă și în școală Eficacitatea și starea de bine la locul de muncă, gândite în complementaritate, pot avea efecte de întărire reciprocă: ești mai eficient dacă te simți bine, iar eficiența sporită și, mai ales,...
Ce-i de făcut?
După părerea mea, problemele din centrele pentru vârstnici și persoanele cu dizabilități nu țin de legislație, ci de aplicarea ei și, mai ales, țin de de monitorizare și control. Aici e nevoie de ruperea pisicii, un nou sistem de licențiere / acreditare, de...
Dubito, ergo cogito
Când lansăm o idee de politică publică trebuie să răspundem la trei întrebări fundamentale: Cum stăm? – ”starea de fapt” - aici toată lumea e expertă și își dă cu părerea. De unde știm cum stăm? – date care demonstrează starea de fapt - aici începem să bâjbâim:...
Evaluarea profesorilor exclusiv pe bază de merit: o imposibilitate practică
Când este adus în discuție un subiect privind educația, ar fi bine să vedem și ce spun rezultatele cercetărilor și analizele impactului politicilor publice similare, făcute la noi sau pe la alții: omul inteligent învață și din greșelile altora. Numai prostul le știe...
A nu știu câta oară despre evaluarea profesorilor ”după merit”
Am scris de foarte multe ori despre evaluarea profesorilor - majoritatea postărilor de pe blog sub heading-ul ”Despre profesori și profesionalizare” (https://serbaniosifescu.ro/despre-profesori-si-profesionalizare/). Am scris inclusiv despre imposibilitatea, în...
Despre salariile profesorilor, dincolo de argumente sentimentale
Fără nicio discuție, salariile profesorilor trebuie mărite, existând numeroase motive și argumente în acest sens. Dar nu oricum: discuțiile de acum despre salarizarea profesorilor confirmă ceea ce spun de vreo 10 ani: politicile otova nu dau rezultate. Ca urmare,...
La pomul lăudat al formării profesorilor
În privința formării profesorilor suntem, încă, în copilăria educației adulților și a formării profesionale. Copilărie întârziată, din care nu am reușit să ieșim în ultimii 30 de ani. Motivele sunt multe - de la interesele pecuniare ale unor ”furnizori” și persoane...
Pe cine încurcă diversitatea?
Ca niște ființe raționale ce suntem (sau credem că suntem), ar trebui să ne întrebăm cui folosește acest atac furibund, la care asistăm acum, împotriva ideii de ”diversitate”. Apar inclusiv poziții bizare, la limita oximoronului, de exemplu ideea că insistența pe...
O lege second hand vândută ca nouă
”Noua” lege a învățământului preuniversitar este o lege a anilor ’80 ai secolului trecut, nefiind o lege a reformei. Nu se schimbă nimic esențial, educația fiind înțepenită în nemișcare și nereformare: curriculumul, evaluarea, structura de sistem, finanțarea, statutul...
Despre ARACIP, fără ură și părtinire (5). Sinteza recomandărilor din raportul Curții de Conturi și câteva concluzii generale
Raportul Curții de Conturi privind auditul performanței Al treilea document emis de terți analizat este Raportul de audit al performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar, în perioada 2014-2016, realizat de Curtea de Conturi și publicat în 2018[1]....
Despre ARACIP, fără ură și părtinire (4). Sinteza recomandărilor din documente emise de terți
Așa cum am arătat în postările anterioare, conform rapoartelor de activitate anuale ale ARACIP, instituția și-a realizat atribuțiile instituționale prevăzute în lege, îndeplinind cele cinci funcții menționate: A elaborat instrumente de evaluare internă și externă a...
Despre ARACIP, fără ură și părtinire (3). Sinteza recomandărilor către Ministerul Educației din rapoartele proprii
Așa cum spunem în prima postare, ARACIP nu are pârghiile legale pentru a derula activități de îmbunătățire a calității educației, ci doar de a face recomandări Ministerului, în acest sens, acesta fiind obligat de lege (împreună cu și prin inspectoratele școlare) să...
Despre ARACIP, fără ură și părtinire (2). Scurt istoric și realizarea atribuțiilor instituționale
După adoptarea HG Nr. 1258 / 2005 și conform prevederilor acesteia, a fost numită, prin ordin de ministru, o conducerea interimară (președinte, vicepreședinte și Consiliu) și, în 2006, în urma promovării concursului, președintele și vicepreședintele interimari ocupă...
Despre ARACIP, fără ură și părtinire (1). Introducere și statut legal
O scurtă introducere A trecut un an și jumătate de la plecarea mea de la ARACIP. Chiar dacă demiterea m-a afectat, la momentul respectiv (nu pentru că ”mă țineam de scaun”, așa cum insinuau unii ”prieteni”, ci din cauza modului abuziv în care a fost făcută), am ajuns...
Poveste pentru noul an
A fost odată o Bătrânică. Ea trăia pe partea ei de stradă, cu clădiri vechi, dărăpănate, moștenite de la părinți și bunici, cu toaleta în fundul curții (unde băltea murdăria strânsă de generații). Scotea apă din fântână, pentru gătit și pentru spălat, și se încălzea...
Și totuși, nu e prea târziu pentru o ”terapie de șoc”
Cineva întreba (retoric, desigur) cum s-ar putea absorbi peste 3% din PIB, alocare bugetară pentru Educație, prin mecanismele actuale. Așa e: actualele mecanisme nu permit cheltuieli mai mari. Deci, gândind strâmb, putem spune că banii sunt suficienți. Dar asta e...