Pentru o corectă informare, semnalez, aici, câteva minciunele și gogoșele din comunicatul de presă și din declarațiile televizate ale Ministrului Educației – privind elemente de ”noutate”, inclusiv ”democrația originală” – marca Ministerul Educației, din noua hotărâre...
Categorii:
Postări:
PNRR, PNRAS și MATE
La sfârșitul anului trecut, printre aburii de vin și de sarmale și simultan cu două petarde (cea cu bursele și cea cu olimpiadele), s-a lansat, cu relativ puțin tam-tam, Programul Național pentru reducerea abandonului școlar (PNRAS), reformă fără de care nu pot fi...
Un început de discuție despre învățământul privat
Chiar mă uimește cât de multe reacții au fost la proiectul noului Regulament al ARACIP – discuția având șanse să ajungă în ”main stream”. Și este bine – deși cam târziu: semnalele de alarmă pe care le-am tras, de-a lungul anilor, privind necesitatea păstrării...
Rămâne cum am stabilit: țăndări!
”Noul” proiect de HG privind organizarea și funcționarea ARACIP confirmă ce am scris în când a fost publicată propunerea anterioară de Regulament. Și nu e vorba de ciudă că nu mai sunt ”șef”, pentru nu funcția de la ARACIP m-a făcut ”om”, cum se întâmplă, acum, cu...
Tezele – între serviciu și deserviciu
O altă temă se rostogolește – de fapt o altă petardă (=chestie care face mult fum și zgomot, dar fără efecte reale, menită să sperie, dar și să ascundă problemele cu adevărat importante). Este vorba de ”teze”: se dau sau nu se dau? Câte se dau și când se dau? Fiecare...
Istoria se tot repetă (și nu e bine)
Am fost solicitat, în ultimele săptămâni, de prieteni și cunoscuți (directori de școală sau candidați) să discutăm despre strategia de dezvoltare instituțională, care ar urma să fie prezentată la interviu. Ca urmare, am mai văzut niște ”strategii”, care se adaugă...
O discuție necesară: școli ”de elită” sau ”școli de fițe”? (3) Opțiuni de politici publice
Am încheiat postarea precedentă cu propunerea unor seturi diferite de politici publice, pornind de la premisa indicată: existența unui sistem școlar profund segregat – de fapt, a două subsisteme, care funcționează în paralel: unul format din școli care cumulează toate...
O discuție necesară: școli ”de elită” sau ”școli de fițe”? Partea a 2-a: Studiu de caz
În continuarea postării precedente, despre școlile ”de elită” / ”de fițe, un studiu de caz*, care demonstrează că politicile publice nu ar trebui să fie conduse de aceste școli și de lobby-ul făcut, pe față sau nu, în favoarea acestora, de profesori, organizații ale...
O discuție necesară: școli ”de elită” sau ”școli de fițe”? Descrierea problemei
Definirea problemei În fiecare an ne lăudăm cu ”școlile de elită”, cu rezultate foarte bune la examene și evaluări naționale, remarcând, totodată, eforturile, adesea disperate, ale părinților pentru a-și înscrie copiii la aceste școli. Din cealaltă perspectivă, a...
Concursul de directori: o propunere pentru recâștigarea încrederii
Așa cum putem lesne constata, toate programele și măsurile adoptate, toate inițiativele de reformă sunt întâmpinate cu ostilitate sau, în cel mai bun caz, cu neîncredere, una din cauze fiind neîncrederea generalizată în instituțiile statului, determinată, la rândul...
Despre proiectul de HG ”România Educată”: atât s-a putut
M-am uitat pe proiectul de HG (inclusiv pe Nota de fundamentare): în aparență – nimic nou: proiectul preia, prescurtat, anumite obiective și măsuri din documentul de viziune (publicat, în iulie, de Administrația Prezidențială), pe care afirmă că îl implementează. Dar...
Echitatea în educație: pe buze, nu în suflet
Acest prim articol de pe noul site, cu titlu inspirat dintr-un banc din vremea comunismului*, încearcă să tragă un semnal de alarmă (al câtelea?) în privința inechităților, segregării și discriminării din sistemul nostru educațional: echitatea și egalitatea de șanse...
Cum să faci țăndări o instituție
Am întârziat, puțin, cu un punct de vedere privind proiectul noului regulament de organizare și funcționare al ARACIP, pentru că dl SS Radu Szekely a sărit în apărarea lui – după ce au apărut mai multe critici. Acum este clar care este ”sursa apropiată ARACIP” (SIC!),...
Să ne urâm pe tunuri
Văd, în ultimul timp, cum se amplifică mesajele instigatoare la ură împotriva bugetarilor și, dintre bugetari, împotriva profesorilor, inclusiv la posturi TV care, cică, se adresează ”publicului educat” (nu spun care posturi, nu vreau să le fac reclamă) și care se...
Școala online: ce mai freamăt, ce mai zbucium…
Asistăm la o discuție foarte aprinsă, cu contre, recontre și contrarecontre, despre ”școala online”: școala online înseamnă ”sincron” și/sau ”asincron”? (Nu discutăm, acum, dacă școala online - sincronă sau asincronă - este mai bună decât școala față în față: oricum...
Politici publice și școli de succes (rezultatele PISA 2018, Volumul 5)
Azi a avut loc lansarea (online) a celui de-al 5-lea volum privind rezultatele la PISA 2018 cu titlul Effective Policies, Successful Schools. În afara lui Andreas Schleicher, au participat experți din UK și SUA, care au prezentat exemple de politici publice de succes,...
Prima săptămână de școală, studiu de caz: școală publică de cartier, din București
Unde oamenii s-au implicat, ca echipă, lucrurile au ieșit: în timpul verii, s-au montat camere în fiecare clasă (pentru online sincron), s-au asigurat laptopuri sau desktopuri (de la desființatul cabinet de informatică) pentru fiecare sală de clasă, s-au făcut...
Despre modele culturale și profesionale: ce tip de profesor promovăm?
Tot discutăm despre calitatea profesorilor (dovedindu-se, încă o dată, că școala fără profesori nu este școală). Îi mai și premiem – ceea ce este foarte bine. Dar, în continuare, îi considerăm ”buni” și îi promovăm (cam 80% dintre cei premiați sau care apar la TV) mai...